Fiecare copil şi tânăr se poate implica şi poate schimba ceva în mod real în comunitatea sa prin organizarea de mini proiecte.
Copiii, de cele mai multe ori sunt considerați prea mici pentru a-și asuma responsabilități, dar, dacă li se oferă ocazia, ei pot deveni chiar un model pentru cei mari, ca vârstă sau ca statut în comunitate.
Aceștia sunt creativi, activi, optimiști, visători și manifestă un entuziasm molipsitor, care poate antrena alți membri ai comunității în procesul de schimbare.
Sunt câteva aspecte importante pentru profesioniștii (asistenți sociali, profesori, educatori, animatori ș.a.) care doresc să ofere copiilor această experiență de participare la viața comunității.
Formarea echipei
Este indicat ca grupul de copii să fie ajutat să devină o echipă. Alegerea unui nume, a unui slogan, a unui leader și stabilirea diferitelor roluri facilitează formarea identității de grup, permite dezvoltarea sentimentului de apartenență la un grup și de adeziune la un scop/cauză comună. Deşi vor fi supervizaţi de un adult (un profesionist, cadru didactic sau un voluntar cu experienţă) acesta va avea un rol important în stimularea autonomiei echipei.Din practică, numărul optim de copii pentru o echipă variază între 8-12. Numărul optim de întâlniri pentru realizarea unui mini proiect variază între 5 şi 7. Durata unei întâlniri : 2-4 ore.
Identificarea ideii de proiect
Se poate începe cu un brainstorming în care sunt analizate principalele probleme ale comunităţii. După ce acestea sunt listate, următoarea etapă este selectarea unei singure probleme pentru care se va găsi o soluţie care să aducă o schimbare concretă, vizibilă, şi de impact asupra comunităţii, în funcţie de vârsta tinerilor şi de resursele disponibile (umane, de timp, materiale). Se va avea în vedere şi o aderare cât mai profundă la ideea proiectului; acest lucru va asigura implicarea tinerilor şi o sursă de motivaţie intrinsecă.Dacă lucrați cu un grup mai mare se pot forma mai multe echipe, care pot prelua idei diferite de proiect.
Planificarea ideii de proiect
Copii sunt încurajați să identifice ce activități sunt necesare pentru ca ideea lor să prindă viață, cine e cea mai potrivită persoană să se ocupe de diferite acțiuni, în cât timp și cu ce resurse.
Punerea în practică a proiectului
După ce rolurile și activitățile au fost stabilite, se trece la treabă. Din practică am observat că există copii care doresc să îşi asume un volum cât mai mare de sarcini; alţii însă, trebuie încurajaţi şi sprijiniţi în alegerea responsabilităţilor. Coordonatorul trebuie să se asigure că fiecare membru al echipei va avea de îndeplinit câteva sarcini care este bine să aibă un caracter cât mai practic. Se va încuraja munca în echipă şi se va monitoriza îndeplinirea responsabilităţilor asumate.
Promovarea proiectului
Este o etapă importantă și atractivă pentru copii. Să confecționeze și să lipească afișe, să distribuie fluturaşi este în cele mai multe cazuri o experienţă nouă şi captivantă. În același timp este o activitate pentru care trebuie alocat mai mult timp – chiar o întâlnire sau două.Resurse materiale, financiare: Ideal este să se aloce un buget pentru realizarea proiectului. Dar, e bine să obișnuim copiii să fie creativi, să identifice soluții care nu implică costuri ( de ex., pentru salubrizarea unui teren de joacă, copii au împrumutat uneltele necesare de la părinți sau de la vecini, au mobilizat tineri mai mari pentru cosit sau alte munci pe care ei nu le puteau face).
Evaluarea mini proiectului
După implementarea mini proiectului are loc o întâlnire de evaluare a lucrurilor care au mers, a obstacolelor și lecțiilor învățate.
Modalități de motivare:
- acordarea de diplome/certificate într-un cadru public
- organizarea întâlnirii de evaluare finală într-un mediu diferit (o ieșire în oraș, la un picnic, etc.)
- aprecieri verbale, încurajare, recunoașterea meritelor fiecăruia în parte
- asigurarea unor momente recreative în cursul întâlnirilor (jocuri de energizare și de încheiere)
- evidențierea achizițiilor personale rezultate prin implicarea în implementarea mini proiectelor.
Acest tip de activitate este o adevărată școală de abilități de viață, indiferent că este organizată cu copii, cu tineri sau cu adulți.
Implicarea tinerilor în viată comunității prin organizarea de mini proiecte are importante beneficii:
•Dezvoltarea inițiativei voluntare spiritului critic
•Dezvoltarea abilitaților de comunicare
•Creșterea stimei de sine
•Asumarea unui rol activ în comunitate, de agent al schimbării
•Dezvoltarea abilitaților de lucru în echipă
•Stimularea creativității, a abilitaților de planificare, organizare
•Formarea unor valori sociale și civice
Sursa: