Mai degrabă decât o categorie separată, antreprenorii sociali sunt un tip de antreprenori de afaceri, diferența constând în misiunea asumată: antreprenorii tradiționali îmbunătățesc piețele comerciale, iar antreprenorii sociali – condițiile sociale. În continuare, alte aspecte diferențiale ale structurilor de economie socială (SES)/înterprinderi sociale.
Percepția valorii
Chiar dacă o structură de economie socială funcționează după aceleași principii ale unei economii de piață și este recomandabil să aibă profit pentru a fi sustenabilă, pentru antreprenorii sociali valoarea se află în beneficiul social al unei comunități care nu dispune de resursele necesare pentru a-și îndeplini nevoile proprii. Așadar, în cazul SES-urilor profitul nu merge în buzunarul acționarilor, ci se reinvestește pentru creare de noi forme de locuri de muncă și oferire de servicii sociale.
Principii asumate
Structurile de economie socială respectă principii ce se referă, mai ales, la nevoile persoanelor umane. Un element esențial în funcționarea acestora este colaborarea eficientă, interdependentă și participarea activă a cetățenilor la prosperitatea economică și socială a comunităților locale. Tot aici vorbim despre solidaritatea şi responsabilitatea colectivă, convergenţă între interesele membrilor asociaţi şi interesele colectivităţii, alocarea celei mai mari părţi a profitului pentru atingerea obiectivelor de interes general sau în interesul personal nepatrimonial al membrilor.
Raportarea față de angajați
SES-urile manifestă respect față de diversitatea angajaților. Pe lângă antropocentrismul lor, întreprinderile sociale oferă posibilitate de ocupare persoanelor din grupuri sociale vulnerabile. Vorbim aici despre deschidere și șanse reale de integrare pentru persoane supuse discriminării și marginalizării, precum: dizabili, femei în situații de risc, rromi, familii monoparentale etc. Notăm că înterprinderea socială de inserție are, permanent, cel puţin 30% din personalul angajat aparţinând grupului vulnerabil.
Ideea de proprietate comună
Activele intreprinderilor sociale nu pot fi vândute în beneficiul unei persoane fizice, ci doar în beneficiul comunității în cadrul căreia funcționează sau în beneficiul unui grup social. Nici distribuirea averii către membri nu este vizată, profiturile fiind reinvestite doar în scopul extinderii activităților întreprinderii sociale, pentru a rezulta un beneficiu mai mare pentru comunitate sau angajați.
Avantajele asupra mediului economic
Rezultatele structurilor economiei sociale sunt mai degrabă exprimate în beneficii sociale decât în profit economic, acestea fiind la fel de importante pentru dezvoltare. Principalele avantajele ale mediului economic ca urmare a dezvoltării economiei sociale sunt reducerea sărăciei prin creșterea nivelul de trai al comunităților locale, respectiv creșterea consumului de produse/servicii și crearea unui mediu de afaceri etic care atrage categorii noi de consumatori.
Articolul de presă ”Înterprindere de economie socială: aspecte diferențiale definitorii” este redactat în cadrul proiectului ”FIDELIS: Program integrat de dezvoltare a economiei sociale pentru persoane cu dizabilități și femei în situații de risc”, cod proiect: POSDRU /173/6.1/S/148313, beneficiar: Asociaţia Handicapaţilor Somatici din România, perioada de implementare 29.12.2014-29.12.2015.
Pentru detalii cu privire la proiectul FIDELIS, contactaţi Asociația Handicapaților Somatici din România, tel: 021 312 27 81 e-mail: ahsr@arexim.ro, site: www.ahsr-fidelis.ro.