Asociatia Telefonului Copilului a realizat Studiul “Fenomenul bullying in unitatile de invatamant” pe un esantion de 2000 de elevi cu varste cuprinse intre 7 si 19 ani, arata niste date ingrijoratoare conform carora 46% dintre elevi au fost la un moment dat victime ale bullyingului.
Bullying este o forma de abuz aparte care se manifesta printr-un comportament agresiv, intentionat, repetat asupra aceluiasi copil, iar in relatiile interpersonale se caracterizeaza prin dezechilibru de forte.
Acest lucru a fost confirmat ca fiind valabil si pentru școlile din Cluj-Napoca in cadrul primei consultari publice din cadrul proiectului “Participarea la Luarea Deciziilor – Reducerea Violentei in Scoli” implementat de PATRIR in parteneriat cu ISJ Cluj, care a avut loc ieri, 22 ianuarie 2015 la sediul Inspectoratului Judetean Scolar Cluj.
In prima parte a intalnirii au fost prezentate strategia judeteana de prevenire si combatere a violentei scolare de catre Mariana Pop – Inspector Scolar General Adjunct si Amalia Gurzau – Inspector Scolar de specialitate pentru educatie permanenta si activitati extrascolare, masurile luate de ISJ Cluj in colaborare cu IPJ Cluj, reprezentat de Suciu Valentin – Comisar-Sef, sef Serviciul de Ordine Publica, Seulean Stefan – Comisar-sef, ofiter specialist Politia de Proximitate, si alti parteneri, in vederea preventiei si limitarii efectelor violentei care au loc in scoli si in proximitatea acestora iar in partea a doua s-a purtat un dialog deschis pe tema violentei in scolile clujene.
Au mai participat Ioana Szabo – Inspector guvernamental, Sebastian Marcu – Inspector principal al Centrului Regional de prevenire, evaluare si consiliere antidrog Cluj, reprezentantii Centrului Judetean de Resurse si de Asistenta Educationala, Asociatiei Judetene a Parintilor din Invatamantul Preuniversitar Cluj, directori si profesori din liceele clujene si reprezentanti ai grupului de lucru din proiectul PDRVS.
Vladian Musat, presedintele Consiliului Judetean al elevilor Cluj, a precizat ca de cele mai multe ori bullyingul apare pe conturile de social media – Facebook si Twitter – dupa care se transfera in mediul real si se manifesta prin violenta verbala, emotionala si uneori chiar si fizica. Alexandra Gorea, psiholog in cadrul centrului Playfull Learning, specializat pe terapie pentru copii a confirmat faptul ca bullyingul este un fenomen tot mai larg raspandit; totodata etichetarea data elevilor care se confrunta cu diverse conflicte ca “elevi problema” este vazuta un element care ingreuneaza procesul de terapie sau de transformare a conflictelor. Una dintre solutiile recomandate, a venit din partea Mariei Kovacs de la Asociatiei “Lectura si Scrierea pentru Dezvoltarea Gandirii Critice”, si anume de a se pune accentul pe invatarea prin cooperare ca instrument de prevenire a violentei.
Invatarea prin cooperare este de altfel o strategie recomandata in curriculumul scolar la toate disciplinele. Bullying-ul este un comportament ostil manifestat de obicei prin violenta emotionala, discriminare, etichetare sau umilire verbala sau fizica.
Cu toate acestea numarul actelor de violenta consemnate oficial nu este alarmant, iar conform statisticilor IPJ Cluj pe parcursul anului 2014 a fost inregistrate 45 infractiuni in care au fost implicati elevi, in scadere fata de 2013. Totusi problema bullyingului este tot mai raspandita si greu de controlat sau de cuantificat de catre profesori, scoli sau inspectoratul scolar sau cel de politie.
Seria consultarilor publice din cadrul proiectului PDRVS va continua pe parcursul anului 2015.
Titlul complet al proiectului este: Participarea la luarea deciziilor: Reducerea violentei in randul tinerilor prin imbunatatirea politicilor de prevenire si combatere a violentei in scoli la nivel local. Proiectul nostru este sustinut cu suma de 69 376, 80 Euro, prin granturile SEE 2009 – 2014, in cadrul Fondului ONG in Romania.
Sursa: StiriONG