Alegerea profesiei – o provocare pentru absolventi

 

Conform studiilor realizare de diferite organizaţii neguvernamentale „Tinerii absolvenți ai instituțiilor rezidențiale: oportunități, necesități, provocări”, Chișinău 2011, „Viața în ochii copilului” Chișinău 2008, una dintre problemele principale, scoasă în evidenţă este lipsa unui sistem de consiliere şi ghidare în carieră, care să sprijine elevul în proiectarea unei cariere de succes încă de pe băncile şcolii: „În R. Moldova dreptul copilului la educaţie este realizat în mare parte datorită caracterului obligatoriu şi gratuit al învăţămîntului primar şi existenţa acestei instituţii în toate localităţile R Moldova. Deşi este unul dintre cele mai realizate drepturi, totuşi sistemul educaţional din R. Moldova se confruntă cu o serie de probleme, una dintre ele este lipsa unui program de orientare şcolară şi profesională”[2, pag 35]. În raportul alternativ„Implementarea Convenţiei ONU cu privire la Drepturile Copilului în Republica Moldova” (2008), elaborat de Alianţa ONG-urilor active în domeniul Protecţiei Sociale a Copilului şi Familieidin Republica Moldova şi prezentat Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului (CDC), este menţionatfaptul că: “absolvenţii şcolilor-internat întâlnesc dificultăţi de auto integrare în societate, nefiind instruiţi de aduce un mod de viaţă independent. […] un număr mic de absolvenţi ai şcolilor-internat reuşesc să-şi continuestudiile. […] Integrarea adolescenţilor orfani constituie o problemă majoră” [3, pag 10].

Majoritatea studiilor realizate pe această categorie de beneficiari denotă necesitatea modificării curriculei și introducerea unor activități de orientare școlară și profesională.

În urma discuţiilor cu tinerii absolvenţi ai şcolilor internat, putem menţiona că cele mai mari probleme ale tinerilor, în momentul părăsirii instituţiei, sunt: alegerea profesiei conform capacităţilor, alegerea instituţiei de învăţământ în care îşi vor continua studiile, locul de trai, acoperirea necesităţilor fundamentale de hrană, îmbrăcăminte, încălţăminte, existenţa unei persoane de referinţă care să ofere suport emoţional.

În scopul integrării profesionale cu succes a tinerilor postinstituţionalizaţi un şir de instituţii naţionale atât statale, cât şi neguvernamentale, oferă servicii sociale. La nivel republican serviciile sunt create, prestate şi monitorizate de Ministerul Educaţiei şi Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, în această categorie incluzându-se Direcţia Municipală pentru Protecţia Drepturilor Copilului, la nivelul mun.Chişinău, Direcţiile Asistenţă Socială, la nivel republican, şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.

În scopul protejării tinerilor absolvenţi a gimnaziilor internat, Direcţia Municipală pentru Protecţia Drepturilor Copilului a întreprins următoarele acţiuni:

  • a fost creată cartea de imobil în care este fixată viza de reşedinţă a copiilor orfani sau rămaşi fără întreţinerea părintească din mun. Chişinău care nu dispun de spaţiu locativ [1, pag 17].
  • în colaborare cu Fondul de Investiții Sociale din Moldova, Organizația Internațională pentru Migrație în anul 2004 a fost creat Centrul de zi şi de plasament temporar pentru copii şi tineri orfani în perioada postinstituţională „VATRA”. Centrul are o capacitate de 35 locuri, axându-se pe următoarele: pregătirea pentru integrare în comunitate; dezvoltarea şi menţinerea relaţiilor cu familia biologică extinsă; monitorizarea şi evaluarea în comun cu autoritatea tutelară a situaţiei “pre” şi “post” reintegrare a beneficiarului pentru o perioadă de un an; consiliere vocaţională şi profesionalizarea beneficiarilor.
  • înaintarea de cereri în instanţa de judecată privind stabilirea moştenirii sau a dreptului la spaţiul locativ etc.
  • monitorizarea, de la data luării copilului în evidenţă, situaţiei copilului/tânărului în perioada aflării la studii în instituţiile rezidenţiale şi după absolvirea lor, până la împlinirea majoratului;
  • ajutorarea copilului/tânărului să se angajeze în câmpul muncii;
  • perfectarea confirmării şi certificatelor pentru diverse instituţii referitor la statutul copilului/tânărului
  • face propuneri, periodic/permanent, Administrației Publice Centrale şi ONG-lor referitor la situaţia copiilor/tinerilor din evidenţă, care necesită oferirea de apartamente sociale.

Chiar dacă Direcția Municipală pentru Protecția Drepturilor Copiilor are un pachet vast de servicii nu se reușește acoperirea tuturor necesităților tinerilor și în special orientarea corectă în carieră după finisarea Gimnaziului Internat, angajarea în cîmpul muncii, asigurarea cu spațiu locativ.

Cu referire la serviciile oferite de Direcţiile Asistenţă Socială raionale, situaţia la acest capitol este dependentă de resursele financiare disponibile la nivel de raion. Acţiunile comune întreprinse în majoritatea raioanelor sunt:

  • susţinerea absolvenţilor gimnaziilor internat pentru a-şi continua studiile în cadrul şcolilor profesionale existente în raion;
  • asistenţă în angajarea tinerilor în cîmpul muncii, împreună cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
  • susţinerea financiară a tinerilor pentru a repara spaţiile locative, pe care le-au primit prin moştenire;
  • găsirea familiilor de plasament pentru copiii care nu au familie lărgită sau a spaţiilor locative;
  • păstrarea bunurilor copilului pe perioada plasamentului în cadrul gimnaziului internat şi returnarea lor la momentul ieşirii din sistem;
  • oferirea indemnizaţiilor în cazul copiilor orfani.

Cu părere de rău de cele mai multe ori resursele financiare alocate acestei categorii de beneficiari la nivel de raion este insuficientă pentru acoperirea necesităților lor.

Agenţia Naţională Pentru Ocuparea Forţei de Muncă, prin agenţiile raionale care au în raza de acţiune şcoli-internat, organizează măsuri de informare, orientare profesională în instituţiile respective, ca regulă cu elevii din clasele absolvente. Agenţiile colaborează cu şcolile-internat în organizarea “Zilelor orientării profesionale”, meselor rotunde, seminarelor informative privind situaţia pe piaţa muncii, consultaţiilor informative în grup. Totodată elevii din şcolile internat sunt invitaţi la diverse activitaţi cu caracter de informare şi orientare profesională, cum ar fi: Forumul meseriilor şi profesiilor şi tîrgurile locurilor de muncă pentru tineret. În cadrul activităţilor participanţii beneficiază de informatii privind situaţia actuală pe piaţa forţei de muncă, posibilităţile de instruire profesională şi plasare în cîmpul muncii, consultaţii şi training-uri privind orientarea în carieră, activităţi interactive privind conştientizarea necesităţii cunoaşterii pieţii forţei de muncă în alegerea profesiei, instruirea în metode şi tehnici de căutare a unui loc de muncă, exersarea abilităţilor practice de alcătuire a CV-lui şi a scrisorii de intenţie, de susţinere cu succes a interviului de angajare. Chiar dacă serviciile Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă sunt specializate în oferirea orientării în carieră și angajare în cîmpul muncii, mulți tineri absolvenți ai instituțiilor rezidențiale nu beneficiază de serviciile acesteia din lipsă de informație cu privire la serviciile oferite.

În urma analizei serviciilor oferite de organizaţiile neguvernamentale şi centrelor care prestează servicii pentru absolvenţii gimnaziilor internat din Republica Moldova, au fost identificate 32 de astfel de structuri, în cadrul cărora tinerii absolvenţi a gimnaziilor internat pot beneficia de următoarele servicii:

  • Orientare profesională;
  • Formarea şi dezvoltarea deprinderilor de viaţă ;
  • Suport în angajarea în câmpul muncii ;
  • Servicii de profesionalizare ;
  • Burse de studii ;
  • Acces la informaţii şi informare ;
  • Achitarea contractului de studii;
  • Instruiri ;
  • Testare psihologică pentru identificarea abilităţilor profesionale ale tinerilor ;
  • Burse pentru cofinanţarea salariilor. [4, pag 20-27]

În scopul facilitării integrării profesionale a tinerilor din Republica Moldova, în general, dar şi a celor postinstituţionalizaţi în special, Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova a elaborat în 2014, Strategia „Educatia 2020”. În cadrul acestei strategii unul dintre obiectivele prioritare este sporirea accesului şi a gradului de participare la educaţie şi formare profesională pe parcursul întregii vieţi, asigurându-se astfel şanse egale elevilor pentru planificarea şi realizarea unei cariere de succes, „potrivite” pentru fiecare copil.

Din cele prezentate mai sus poate fi observat faptul că în Republica Moldova se întreprind măsuri concrete pentru a susţine tinerii absolvenți ai gimnaziului, atât la nivel naţional, cât la nivelul societăţii civile, care promovează diferite servicii pentru a-i ajuta pe tineri să depășească problemele cu care se confruntă şi să se integreze cu succes în societate.

Bibliografie:

1.Conform Dispoziţiei primarului nr. 9-d din 11 ianuarie 1998 (cu ulterioarele modificări Dispoziţia nr.283 – d din 18.10.1999).

2. Studiul, Viața în ochii copilului – Raportul copiilor despre respectarea convenției privind drepturile copilului în Republica Moldova, elaborat CIIDC, Chișinău 2008.

3.Studiul, Implementarea Convenţiei ONU cu privire la Drepturile Copilului în Republica Moldova (2008), elaborat de APSCF şi prezentat Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului (CDC), Chișinău 2008,

4. Studiul, Tinerii absolvenți ai instituțiilor rezidențiale: oportunități, necesități, provocări, realizat de Amicii dei Bambini Moldova, Chișinău 2011,

 

Viorica MATAS, magistru în sociologie, lector, Catedra Asistenţă Socială, USM